Sniper & Sharpshooter Forums banner

Mijn favoriete patronen

36K views 11 replies 9 participants last post by  natdscott  
#1 ·
Bijna elke dag krijg ik vragen van verschillende klanten over mijn mening over verschillende patronen. Er is geen "juist" antwoord op een van deze vragen, aangezien er zoveel verschillende patronen zijn die vergelijkbare taken kunnen uitvoeren. Er zijn echter tal van overwegingen die sommige keuzes beter maken dan andere voor bepaalde toepassingen. Ik ga mijn persoonlijke favorieten met je delen. Daarna hoop ik dat je ook je favorieten met ons zult delen!

Image

1 - 22LR CCI Subsonic HP's.
Er zijn meer dingen gedood met 22lr dan al het andere bij elkaar. Ik woon midden in de middle of nowhere en we krijgen allerlei soorten stinkdieren en ander ongedierte dat op ons terrein rondzwerft. CCI Subs zijn nauwkeurig, hard inslaand en stil. Dit is belangrijk omdat ik voornamelijk onderdrukt schiet. Iedereen zou er minstens één 22lr moeten hebben, en ik heb er ongeveer een dozijn. Mijn primaire 22lr's zijn Sako Quad, Anschütz 64MPR, PWS T3 en een browning buckmark die is bewerkt door TS Customs. Ik schiet ook een ton wedstrijdgrade munitie door de Annie en een paar 40X-geweren. Dan zijn er nog een handvol andere 22's zoals Stevens, Savage, S&W, Walther en meer. Ik ben dol op 22lr voor het vangen van beestjes en oefenen. Het is een ongelooflijk trainingsmiddel voor zowel rookies als veteranen.

2 - 17HMR Hornady 17gr vmax
De 17HMR is waarschijnlijk een van de meest controversiële patronen die er zijn. Het is een zeer polariserende patroon, met name onder coyotesjagers. Het ene kamp beweert dat het meer dan genoeg is, terwijl het andere zegt van niet. Ik heb het ongeveer sinds de introductie geschoten en heb er plezier mee gehad. Het is een buitengewoon nauwkeurige en relatief goedkope kleine randvuurpatroon. De 17gr kogel met 2500+fps is absoluut verwoestend voor kleine beestjes zoals grondeekhoorns en ratten. Als ik verwoestend zeg, bedoel ik dingen laten exploderen en hun meest kostbare onderdelen over een oppervlakte van 15 meter laten vliegen. Engelse huismussen zijn een invasieve vogelsoort die we in overvloed hebben in South Dakota. Ze hebben de nare gewoonte om te nestelen in tractoren en overal waar je ze niet wilt hebben. De 17HMR laat deze kleine vogels ontploffen alsof ze een zelfvernietigingsapparaat of een kleine fles tanneriet in zich hebben! De HMR heeft een zeer vlakke baan tot 150 meter, maar kan een beetje door de wind worden rondgeduwd. Een stinkdier heeft mogelijk 3-5 treffers van een 22lr nodig voordat het opgeeft, maar één treffer van de 17HMR en het speelt harp en zweeft omhoog! Mijn primaire geweer voor deze patroon is een Sako Quad.

3 - 22-243WIN
Winchester of Lapua messing, CCI200 primer en 42,5gr Varget achter een 52SMK produceert 4100fps aan coyote-doding vernietiging. Als je wilt huilen over de levensduur van de loop, huil dan tegen iemand anders. Wanneer dit ding een coyote raakt, is het als een blikseminslag. Een slechte hit verankert ze nog steeds voor een vervolgschot. Toen ik overstapte op deze patroon van een 22-250, waren mijn dagen voorbij dat ik dodelijk geraakte coyotes na het schot zag rennen. Sommigen van jullie hebben misschien de video's op YouTube gezien van ons die dit kleine beest gebruiken op de lokale coyotepopulatie. Het speelt niet. Met een 0,4 mil omhoog naar 300 meter vanaf een 100 meter nul, schiet het vrij vlak.

4 - 6.5CM
Ik gebruik een verscheidenheid aan kogels in de 6.5 Creedmoor. Het is een verbazingwekkend efficiënte en veelzijdige patroon. Afgebeeld is de 140Amax, maar ik heb ook veel succes gehad met 123Amax en 142SMK's. De lichtere kogels geven de voorkeur aan Varget, terwijl de zwaardere kogels de voorkeur geven aan H4350. Van competitie tot jagen, deze patroon krijgt het voor elkaar. Het zal indrukwekkend goed 1200-1400 meter bereiken. De zeer hoge BC van de zware .264 kogels en de stevige snelheid van 2800 fps die de 6.5 Creedmoor biedt, betekent dat het allemaal business is! Een vlakke 8 mils tot 1000 meter is heel respectabel. Ik zou het een stapje boven .243win zetten wat betreft zijn autoriteit bij het jagen op groot wild. Het krijgt de klus geklaard. Veel herten geschoten tot 700 meter ermee. De zeer tamme terugslag van deze patroon maakt het uiterst gemakkelijk om nauwkeurig te schieten.

5 - 308WIN
De gouden standaard. De betrouwbare 308win is waarschijnlijk de beste langeafstandstrainingspatroon die er is. De ballistiek is inferieur in vergelijking met de 6.5CM en de terugslag is sterk genoeg om eventuele tekortkomingen in je schietpositie uit te buiten. Tijd besteed op afstand met een 308 zal je meer leren over je capaciteiten dan bijna elke andere patroon. Om deze reden zal het altijd een plaats hebben tussen mijn geweren. Een 175SMK bovenop een stevige lading Varget zal 3/4moa of betere resultaten opleveren uit elk geweer dat geen aandacht van een wapensmid nodig heeft. Mensen raken erg verstrikt in de nieuwste "whiz bang" patronen, en vaak met een goede reden, aangezien die nieuwe patronen meestal serieuze verbeteringen met zich meebrengen. Toch is het alleen onder de concurrenten en langeafstandsjagers dat de 308 uit de gratie is geraakt. Voor degenen die een goede, goedkope en bewezen patroon willen om langeafstandsschieten te leren, kan ik me geen betere voorstellen dan de 308win!

6 - 7LRM
De 7MM Long Range Magnum is het geesteskind van Gunwerks. Iemand had zijn denkhoed op toen ze dit ding bouwden. Als iemand me had gevraagd hoe de perfecte 7mm eruitzag, dan had ik ze dit verteld. Hiervoor zaten we vast met 7WSM en 7SAUM, die beide hun tekortkomingen hadden. De 7LRM draait op een standaard magnum-sluitstuk en voedt zich vanuit alle standaard magnum-magazijnen. Zeker, het vereist een lange actie, maar dat deden alle zogenaamde "short action" -conforme WSM-patronen ook als je iets anders schoot dan de kleine, lichtgewicht jachtkogels. De lange nek geeft het een geweldige kogelondersteuning en zou de keel iets beter moeten beschermen. Geen kortingsrand en een normale magnum-lichaamsafmeting betekent uitstekende voeding van bijna alles. Geen nare riem zoals te vinden op de riem 7mm magnums. Dit betekent een langere levensduur van de huls en veel gemakkelijker herladen, aangezien er geen speciale spantang nodig is om die riem na meerdere schoten weer in vorm te krijgen. We zien snelheden tot 3200 fps met 180gr projo's van 30" lopen. Van een 26" loop is het niet zo moeilijk om 3000 fps te halen. Kun je 6,4 mils tot 1000 meter zeggen? Yum Yum Gimme Some! Deze patroon is meer dan alleen een rage mensen. Als je er nog niet eerder van hebt gehoord... dan kun je maar beter wat gaan lezen. Mijn DTA SRS-A1 krijgt VEEL tijd met mijn TS Customs 7LRM-loop. We hebben Hornady 7LRM-gestempeld messing, Forster ultra-micrometer zittingmatrijzen en verschillende andere componenten te koop. Wanneer iemand me begint te vragen naar 7rem mag, 7WSM of 7SAUM... begin ik over 7LRM. Meestal kost het niet veel overtuiging. Deze patroon is een echte winnaar en ik hoop dat hij sterk blijft komen. We hebben de laatste tijd veel kogels getest om een ​​aantal goede laadcombinaties te vinden. H1000 is hot to trot, maar Retumbo laat veelbelovend zien met de zwaardere kogels van 175gr en hoger. Het lichtere spul lijkt de voorkeur te geven aan H1000.

7 - 338LM
Ik ben al heel lang een grote fan van 338LM, zolang ik al aan langeafstandsschieten doe. Hoewel het pas sinds kort is dat ik er echt verliefd op ben geworden. Toen Hornady de 285gr HPBT uitbracht, kreeg de hele 338LM-gemeenschap een cadeau dat uit de hemel werd gestuurd op de vleugels van engelen. Mijn 30" TS Customs-loop stuurt deze kleine baby's met 2875 fps en produceert 1/4moa-groepen. Ze zijn verreweg de meest vergevingsgezinde en nauwkeurige 338 kogels die ik ooit heb gebruikt. Ze presteren ook redelijk goed op groot wild. Ik heb er ongeveer een dozijn herten mee geschoten van afstanden van 90 meter tot 945 meter, en het krijgt de klus geklaard. Retumbo en CCI250's in een Lapua-container samen met de 285's. Toegegeven, de terugslag is er. 338LM-geweren zijn enkele van de meest geretourneerde geweren ter wereld. Mensen kopen ze en denken dat ze er een uber-sluipschutter mee gaan zijn. Dan beseffen ze dat ze geen idee hebben van schieten en het geweer niet door de terugslagimpuls kunnen drijven. Ergo; ze kunnen geen frisdrankblikje op 100 meter raken. Maar in de handen van iemand die weet wat hij doet, is de 338LM met deze kogels een kracht om rekening mee te houden tot een mijl.

8 - 375CT
De 375 Cheytac is de meest capabele en indrukwekkende ELR-patroon die er tegenwoordig op de markt is. Het is in staat om een ​​352gr gedraaide solide met een G1 BC van .890 op te duwen tot 3100 fps. 1000yd komen van 100yd nul? 5,4 mils. Het is ronduit saai om het zo dichtbij te schieten. Deze patroon kan, in combinatie met een van onze DTA HTI-geweren, eerste ronde hits bereiken die ongeveer zo ver weg zijn als je een IPSC-plaat kunt zien.

Dat is mijn lijst en ik blijf erbij. Uiteraard zou ik nog veel meer kunnen vertellen over elk van de bovenstaande patronen, maar dit is een goede primer.

Wat schiet iedereen anders?

#3 ·
Mijn lijst is saai in vergelijking, maar hetzelfde op een paar punten:

22LR: Genoeg gezegd

22 WRM: Heb hiermee een paar grote items gedood in mijn jongere, dwaasere dagen.

243 Win: 75 gr holle punten verpesten de dag van een coyote en 100 gr. zullen elk lokaal zwartstaarthert doden.

257 Roberts: Een van mijn favoriete patronen, ik bezit er een paar, van grondeekhoorns tot elanden in een knijp met 115 Noslers, het is een van die patronen waar ik volledig vertrouwen in heb.

308 Win: Bezit er een paar, kan niet twisten met wat Orkan zei.

30-06: Hoe kun je fout gaan? Ik wou dat meer mensen/fabrikanten dit als een langeafstandspatroon beschouwden. Vroeger was het de gouden standaard voor schoten van 1000 yards. Mijn favoriete alledaagse elanddraaggeweer is een '06 in een lichtgewicht Ruger #1. Hou er absoluut van!

300 Win Mag: Ik ben het hierin eens met Cheaptrick. Met meer dan 100 inch minder val op 1000 yards dan een .308, haalt het veel giswerk en menselijke fouten uit de vergelijking. Heb er in de loop der jaren een paar bezeten, wou dat ik ze allemaal terug had!

338 LM: Ben er nu mee bezig, heb er nog nooit een geschoten, maar ik ben onder de indruk.

In mijn omgeving zijn 375 en 408CT of 416 Barret te veel. De enige plek waar ik die afstand zou kunnen halen, is als ik Main Street zou beschieten. Ik ben er vrij zeker van dat ik daarvoor in de problemen zou komen.

Kenny

#4 ·
Hallo
Mijn lijst is vrijwel hetzelfde.
22LR: geweldig voor oefening en klein wild
223 Rem: veel plezier in een AR en geweldig voor goffers
6.5 grendel: mijn nieuwste speeltje
7mm-08: geweldige patroonbasis van de 308
308 Win: kan er niet genoeg over zeggen
300 WSM: geweldig voor het vullen van de vriezer

#5 ·
Orkan, behoorlijk uitgebreide lijst. Allemaal goede patronen, behalve dat ik nooit veel nut heb gehad van de 17 HMR. 308 is al lange tijd een uitstekende patroon, gevolgd door de 6,5 in elke aanduiding. Voor de jacht in de VS is er niet veel wild dat bestand is tegen de 30/06. Mijn favoriete allround patroon is nog steeds de 308 en ik heb mijn deel aan verschillende kalibers verschoten. Heb nog geen kans gehad op de 375 CT, maar dat komt nog wel. Over het algemeen zei Elmer Keith het het beste: "Als het niet groot is, is het s--t". Ik hou gewoon van grote, hard terugslaande geweren, ben nooit gevoelig geweest voor terugslag.

#8 ·
Hallo
De 7mm-08 was mijn keuze voor HP-silhouet, maar nu lijkt het erop dat de 6.5's het overnemen en aangezien mijn 7mm-08 loop versleten is, wordt deze vervangen door de 6.5 creedmoor. Ik zal de 7mm-08 nog steeds gebruiken voor het jachtklasse silhouetgeweer.
Cliffy

#9 ·
1) 22lr
2) 223 goedkoop om mee te schieten en te oefenen
3) 6mm Remington alles wat een 243 kan met een beetje meer kracht
4) 280 Remington in een grendelactie, naar mijn mening de beste allround jachtpatroon
5) 308 er hoeft niets anders gezegd te worden
6) alles 338 minus 338 federal

#10 ·
Ik weet niet zeker of ik de ene boven de andere kan plaatsen, maar tot nu toe ben ik dol op:

* 22LR - uiteraard
* 260 (Ik kan niet wachten om wat 0.618 BC kogels te laden en de benen van dit geweer te strekken!)
* 7mm-08 (mijn geweer is waardeloos, maar ik vind dit kaliber beter dan 308)

Ik heb ups en downs gehad met:

* 223 (goedkoop, krachtig, kan nauwkeurig zijn, maar een vuile AR is niet erg nauwkeurig, wat een domper is)
* 204 Ruger (vlak en snel, gemakkelijk voor kinderen om mee om te gaan, onbeslist hoe nauwkeurig het is)
* 243 Win (het geweer is een Tikka T3 Lite, waardoor deze kleine patroon trapt als een muilezel die op PCP zit)

Tot nu toe geniet ik echt van de 308 Win-familie van patronen (ik heb 338 Fed niet geprobeerd). Ik zou graag een 7mm SAUM of 7mm LTM of 7mm STW willen proberen.

#11 ·
De mijne is niet zo bijzonder... :/
22lr: Een 22lr-geweer was mijn eerste vuurwapen, maar helaas is het met pensioen; dus ik schiet nu alleen nog 22lr-pistolen.
7.62x39: Ik dacht dat ik een geweer voor thuisverdediging nodig had, en de AKM was het meest kosteneffectief. Ik heb de mijne met acceptabele nauwkeurigheid tot 350 yards geschoten.
30-30: Mijn eerste center fire geweer was een Winchester 94 30-30. Het schieten met deze patroon heeft me geleerd over het schieten in de elementen.
30-06: Als er vandaag absoluut iets geschoten moet worden, pak ik de vertrouwde 30-06. ;)